Σε έναν από τους πιο ζεστούς χώρους τέχνης της Αθήνας, στην Evripides Art Gallery, συναντήσαμε την ζωγράφο και ψηφιδογράφο Δάφνη Αγγελίδου. Στο νεοκλασικό κτίριο επί της οδού Ηρακλείτου φιλοξενείται η νέα έκθεσή της με 47 έργα ζωγραφικής (ακρυλικά σε καμβά) και 11 ψηφιδωτά με τίτλο «Γεωγραφία της νύχτας», η οποία εγκαινιάστηκε σήμερα 7 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Νοεμβρίου.

Ο ίδιος ο τίτλος μας προδηλώνει ότι τα περισσότερα θέματα των έργων συμβαίνουν την νύχτα. Μια ευρύτερη θεματική που μας προσκαλεί να την αποκαθηλώσουμε από την καθαυτή δηλωτική ερμηνεία της έλλειψης φυσικού, ηλιακού φωτός και να την προεκτείνουμε στο έρεβος που βυθίζεται ο εσωτερικός εαυτός των ανθρώπων που πρωταγωνιστούν ως εικαστικές φιγούρες.

Αγαπημένο θέμα της Δάφνης Αγγελίδου είναι η αναζήτηση και εξερεύνηση των ανθρωπίνων σχέσεων μέσα από τις φωτισμένες νυχτερινές όψεις καφενείων, που δημιουργούν μια τεχνητή αντίφαση ότι στο σκοτάδι της νύχτας μπορεί να κυριαρχήσει το φως. Αυτό το φως της επιθυμίας για ανθρώπινη επικοινωνία, έρωτα και αγάπη, ως πηγαία εσωτερική ανάγκη και δύναμη για ζωή μπορεί να σπάσει τα δεσμά της μοναξιάς και της μοναχικότητας, που καθηλώνουν τους ανθρώπους. Που τους εγκλωβίζουν σε προσωπικά σκοτάδια, και τους απομονώνουν από το φως της συνύπαρξης.

“Όμορφη νύχτα 1 & 2”, 100×80 & 100×120 cm, ακρυλικά σε καμβά (2019)
”Νυχτερινό καφενείο 1 & 2”, ΨΗΦΙΔΩΤΟ, 86×54 & 86×63 cm (2020)

Μια άλλη θεματική που παρουσιάζεται στην έκθεση είναι οι προσόψεις κτιρίων και οι προοπτικές αποτυπώσεις πόλεων, χωρίς καμία ανθρώπινη παρουσία, μερικά έργα εκ των οποίων είναι ψηφιδωτά· ένα παλιό, ελληνικό υλικό στο οποίο έχουν βασιστεί ανά τους αιώνες σημαντικά έργα της βυζαντινής τέχνης. Η Δάφνη Αγγελίδου, με την ιδιότητά της ως Καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, προσπαθεί να εμφυσήσει στους νέους σπουδαστές την αγάπη για αυτό το “δύσκολο και απείθαρχο υλικό”, όπως το χαρακτηρίζει, το οποίο μπορεί να δουλευτεί με διαφορετικές τεχνικές. Η παραδοσιακή τεχνική που έχει χρησιμοποιηθεί και στα αριστουργήματα των βυζαντινών εκκλησιών είναι αυτή της άμεσης ψηφοθέτησης· μια διαδικασία που προσιδιάζει στο χτίσιμο ενός τοίχου, με την έμπηξη ψηφίδων σε κονίαμα.

”Νυχτερινή πόλη 3”, ΨΗΦΙΔΩΤΟ, 68×68 cm (2018)

Η τρίτη βασική θεματική που εκτίθεται στην έκθεση είναι οι μεμονωμένες ή ζευγαρωμένες φιγούρες. Οι μορφές των ανθρώπων μας μεταφέρουν σε εικόνες μιας άλλης εποχής, ενώ οι συμβολισμοί είναι διάχυτοι στα έργα, γόνιμο έδαφος για να αναπλάσει καθένας από εμάς τις δικές του προεκτάσεις, το δικό του χωρικό και χρονικό αφήγημα, επικαλούμενος είτε την νοσταλγία της μνήμης είτε την επιθυμία του ονείρου.

”Φλέγεται αλλά δεν καίγεται”, 100×160 cm, ακρυλικά σε καμβά (2021)
‘Η εφημερίδα”, 80×140 cm, ακρυλικά σε καμβά (2019)

Η Δάφνη Αγγελίδου αναφέρει:

«Με διαφορετικούς τρόπους, εικαστικά μέσα (ζωγραφική – ψηφιδωτό), θέματα και αναπαραστάσεις καταστάσεων, η μαγεία της μνήμης που αντιστέκεται στον χρόνο ή την φθορά, η πολυτέλεια των ανθρώπινων σχέσεων, το χτίσιμο μιας φιλίας και τα όνειρα επιδρούν στην ζωή μας και είναι αυτά που με κινητοποιούν.

Ζωγραφίζω νυχτερινά τοπία, συνήθως αστικά, επειδή τα αναμμένα φώτα των σπιτιών ή των καφενείων μού φέρνουν στο μυαλό ιστορίες, φιλίες, συναισθήματα και καταστάσεις που έχουν συμβεί σε άλλο χρόνο. Προσπαθώ να μετατρέψω αυτή την αίσθηση της νοσταλγίας, που αισθάνομαι τόσο συχνά, στο ζωγραφικό μέσο, και από εκεί στον θεατή του έργου μου.

Βλέποντας τα τοπία απέξω, από μακριά, και εγώ που τα ζωγραφίζω αλλά και ο θεατής που βρίσκεται στην ίδια θέση με εμένα, απέχουμε το ίδιο την στιγμή εκείνη από το βίωμα της πραγματικότητας.

Εστιάζουμε στις προσδοκίες ή στις προθέσεις που δημιουργούν οι ανθρώπινες ανάγκες και οι φιλίες. Εστιάζουμε στα πολύ συγκεκριμένα αισθήματα, που τα έχουμε ήδη, αλλά ανασύρονται ξαφνικά, αθόρυβα, και μας πλημμυρίζουν όπως το νερό της θάλασσας. Εστιάζουμε στις βιωμένες αναμνήσεις μας, μιας στιγμής ή μιας ολόκληρης ζωής. Εστιάζουμε τελικά στην επιθυμία για έρωτα, αγάπη και ζωή.

Ο Αντρέας Ιωαννίδης, Ιστορικός Τέχνης – Ομ. Καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, γράφει στον κατάλογο της έκθεσης:

«Πληθώρα έργων με θέματα καφενεία, προσόψεις σπιτιών, ανθρώπινες παρουσίες μόνες ή μαζί, μέσα σε χαοτικό υπαίθριο χώρο. Και όσο για το υλικό, αυτό είναι ακρυλικά και ψηφιδωτά. Το μαλακό και το σκληρό. Η Δάφνη Αγγελίδου δουλεύει και σε αυτό το επίπεδο με αντιθετικά ζεύγη.

Τίτλος της έκθεσης: “Γεωγραφία της Νύχτας”. Πρόκειται για μια νύχτα ταυτόχρονα εσωτερική και εξωτερική του ανθρώπου. Αν όμως η δεύτερη εκδοχή είναι αυτονόητη και εύκολα αναπαραστάσιμη, η πρώτη έχει δυσκολίες στην άμεση αναπαράσταση όπου “το σκοτάδι έχει το δικό του φως”.

Υπεισέρχεται εδώ το έμμεσο, το υπονοούμενο, η ένδειξη, εν ολίγοις η γενικότερη ατμόσφαιρα που υφέρπει στα έργα, ως αίσθηση και όχι γνώση».


Η Δάφνη Αγγελίδου ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1980 -1986) με δασκάλους τους Γιάννη Μόραλη και Δημήτρη Μυταρά και ψηφιδωτό με τον Γιάννη Κολέφα.

Είναι Καθηγήτρια στην Α.Σ.Κ.Τ. και διδάσκει στο τμήμα του Ψηφιδωτού από το 1987 μέχρι σήμερα.

Έχει παρουσιάσει Ζωγραφική και Ψηφιδωτά:

  • σε 14 ατομικές εκθέσεις (γκαλερί «7», Χώρος τέχνης «24», Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Κέντρο «Ώρα», «Τερακόττα»-Θεσσαλονίκη, «Αγκάθι» κ.ά.)
  • στην Αναδρομική έκθεση στο Εθνικό Αρχαιολογικό μουσείο, «Ψηφιδωτά του Σήμερα», 2013
  • και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα (Art-Athina 2020, 2016, 2014, 2010, 2000), στην Άνδρο, στις ομαδικές εκθέσεις «Πλόες 22» στο Ι. Κυδωνιέως 2016 και στο Μουσείο Ε.& Β. Γουλανδρή 1986, στην Αγγλία (London, Belgraviagallery 2007-2008-2009), Βέλγιο, Γερμανία,  Ιταλία, Αμερική και Κίνα.

Έργα της υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, στη Βουλή των Ελλήνων, μουσεία (Μουσείο Γουλανδρή, Αθήνα) και πινακοθήκες, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.


Διάρκεια Έκθεσης: 7/10 έως 6/11/21  

EvripidesArtGallery

Ηρακλείτου 10 & Σκουφά Κολωνάκι, Αθήνα, 106 73

τηλ: 2103615249, 2103615909, www.evripides-art.gr, info@evripides-art.gr

Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00 – 20.30.

Τετάρτη: 11.00 -17.00 & Σάββατο: 11.00 – 16.00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

Ο χώρος πληροί τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση ΑΜΕΑ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ