Kendall Roy: Σίσυφος

0

Γράφει ο Φίλιππος Σιώζος.

Ακούγοντας το για μία ακόμη φορά αριστουργηματικό soundtrack της τελευταίας σεζόν του Succession, διερωτώμαι αν έχει υπάρξει κάποιος δραματικότερος πρωταγωνιστής στην τηλεόραση από τον Kendall Roy (KR ή Kendall). Έχοντας παρακολουθήσει αρκετές από τις σειρές που καταλήγουν δικαιωματικά στο τοπ 20 των καλύτερων δραμάτων όλων των εποχών (λ.χ. The Sopranos, Mad Men, Breaking Bad) με επίκεντρο εξίσου σκοτεινούς αντί-ήρωες, αμφιβάλω.

Το βόρειο σέλας του KR ήταν, ήδη από την ηλικία των 7 ετών όπως αποκαλύπτει στο τελευταίο επεισόδιο, προσανατολισμένο στη διαδοχή του πατέρα του. Παρά τα συνεχή σκαμπανεβάσματά του, η μοναδική του στόχευση, όταν βρισκόταν στο ζενίθ του, ήταν να ηγηθεί της οικογενειακής του επιχείρησης. Πράγματι, ανάμεσα στους υπόλοιπους επίδοξους μνηστήρες, ο Kendall περιστασιακά συγκέντρωνε το δυναμισμό, τις ικανότητες και το όραμα, τα οποία όλους μας έπεισαν, τουλάχιστον σε κάποιο σημείο του ταξιδιού του, ότι θα μπορούσε να τα καταφέρει.

Κατά τη διάρκεια της σειράς έχει χαρακτηριστεί Οιδίποδας κατά το ότι πλειστάκις προσπάθησε να «σκοτώσει» τον πατέρα του (για το υπόλοιπο σκέλος της τραγωδίας, ο ίδιος χαρακτηρισμός θα μπορούσε να αποδοθεί επάξια στον αδελφό του Roman).

Η πορεία του όμως, προσιδιάζει περισσότερο στον Σίσυφο, ο οποίος κάθε φορά που νομίζει ότι φτάνει στην κορυφή του προσωπικού του Γολγοθά, αυταπατάται και αναγκάζεται να επαναλάβει την κοπιώδη ανάβαση από την αρχή.

Tι γίνεται, όμως, αν ο Σίσυφος δεν έχει δυνάμεις να συνεχίσει ή αν ο λόγος για τον οποίο ανεβαίνει (προσδοκία της λύτρωσης) εκλείψει; Ο KR ταύτισε την ύπαρξή του με εκείνη την υπόσχεση του πατέρα του, μετερχόμενος κάθε μέσο που είχε στη διάθεσή του, προκειμένου να εκπληρώσει το όραμα ενός άλλου. Το κόστος του κυνηγιού της διαδοχής ήταν η απώλεια του ίδιου του του εαυτού στην διαδρομή.

Ο πρωταγωνιστής μετατράπηκε σε ένα κακέκτυπο του Logan, ενός ατόμου, από το οποίο παρότι προσπάθησε ανεπιτυχώς να απομακρυνθεί (“I don’t want to be you, I’m a good guy” του λέει στο καθηλωτικό one on one τους στην Τοσκάνη), κατέληξε να ταυτίζεται απόλυτα.

Η μεταμόρφωσή του ξεκίνησε από τις κομβικές αποφάσεις που πήρε στον απόηχο του θανάτου του πατέρα του με την, μεταξύ άλλων, ανακήρυξη του Ρεπουμπλικάνου υποψηφίου ως Προέδρου, χωρίς τα αποτελέσματα να έχουν επιβεβαιωθεί, κόντρα στις δικές του πεποιθήσεις, αλλά και αψηφώντας τον αντίκτυπο της πράξης του τόσο απέναντι στην οικογένειά του, όσο και στην Αμερικανική κοινωνία. Η μετάλλαξή του ολοκληρώνεται συμβολικά με την άρνησή του για οποιαδήποτε ανάμειξη στον θάνατο του σερβιτόρου στο γάμο της αδελφής του, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να εξασφαλίσει την καθοριστική της ψήφο. Με τον τρόπο αυτό, ο Kendall βυθίζεται στο ίδιο επίπεδο κυνισμού με τον Logan, ο οποίος στο τέλος της δεύτερης σεζόν είχε αποκαλέσει το χαμένο παιδί παράπλευρη απώλεια (“NRPI – No Real Person Involved”), πυροδοτώντας έτσι το ξεμπρόστιασμα από τον γιο του στην επακόλουθη μνημειώδη συνέντευξη τύπου.

Ένα ερώτημα που θα μπορούσε να τεθεί είναι ποιο θα αποτελούσε το ταιριαστό κύκνειο άσμα για τον KR, με δεδομένο ότι ούτε και ο πιο αισιόδοξος υποστηρικτής του δεν θα ανέμενε να λήξει η σειρά με εκείνον στον θρόνο της Waystar Royco. Ο Jesse Armstrong αφήνει τον επίλογο του πρωταγωνιστή ανοιχτό στην ερμηνεία του θεατή, ο οποίος όμως όντας εξοικειωμένος με τις αυτοκαταστροφικές τάσεις του Kendall, δεν μπορεί παρά να φανταστεί ότι το τέλος του είναι κοντά και αναπόφευκτα μακάβριο.

Ένα από τα πολλά μαθήματα του Succession είναι ότι παρά την επιμονή και υπομονή κάποιες κορυφές δεν μπορούν να κατακτηθούν. Και όταν η διαδοχή γίνεται εμμονή, τότε η κατάληξη δεν μπορεί παρά να είναι τραγική. Αυτό που διαφοροποιεί τον Kendall από άλλους αντί ήρωες ίδιου βεληνεκούς (λ.χ. Walter White, Don Draper), οι οποίοι στο τέλος των αντίστοιχων ταξιδιών τους συμφιλιώνονται με τους εαυτούς τους, είναι ότι η δική του ιστορία δεν οδηγεί σε κάθαρση, αλλά στην πλήρη κατακρήμνισή του, καθώς βρίσκεται κυριολεκτικά στο χαμηλότερο σημείο του. Γι’ αυτό, δικαιολογημένα εντάσσεται στον πάνθεον των τραγικότερων χαρακτήρων που έχουν γραφτεί για την μικρή οθόνη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ